Ivan Džajić: Vrijeme lubenice prodaje

Sve je tu, kao iz onih već poznatih storija o Vojnićima i Vojnićanima u zlatna vremena konjukture povrća, obvezni mercedes tip 817, roba i čovjek koji ne bježi od razgovora. Riječ je o Ivanu Džajiću koji se dobro sjeća vremena kad su povrtlari iz sela mercedesa žarili i palili po tržištu znatno veće države, ali sada su druge priče.

Mercedesima i ljudima se nakupile godine, tržnice u Zagrebu, Splitu, Banjoj Luci, pa i Ljubljani, za njih su sada nedostižne, pa cijela priča ovoga puta o lubenicama, ima strogo lokalni karakter. Što se proda na veletržnici u Čapljini ili kakvom preprodavaču, to je to, i kraj priče.

Cijena lubenice u posljednjih tjedan-dva je skočila, ali Ivan ima precizan pregled događanja s tom kulturom:

- Sad je ovo 'škartna roba' koja se prodaje bolje nego ona prva. Ide od 30 pa čak i do 45 feninga. Prva puno kvalitetnija lubenica nije mogla ni po trideset feninga, prodavala se i po dvadeset. Nema je dovoljno, ako dođe s drugih tržišta, cijena opet može pasti. Koliko čujem, nema je dovoljno, vrućine su posvuda, slabije raste, a više se troši. Što će čovjek na ovoj vrućini, nego jesti hladnu lubenicu, pita se Ivan otkrivajući tajnu trenutačne konjukture ove jednogodišnje voćne kulture, pa nastavlja objašnjavati što je to 'škartna roba'.

- Ova lubenica je druga kultura, sadi se po krumpiru, sitnija je, manja su ulaganja, ali ove godine se bolje isplati nego ona prva. Situacija ovisi o godini. Prošle godine nismo je iskoristili, narasla je, ali navalile su kiše, sve smo zaorali. Nisi mogao ni orati, krupne su, padnu u brazdu pa traktor 'šlajdra'. Ove godine vrijeme je učinilo svoje...

Uglavnom, proizvođači lubenica na veletržnici u Tasovčićima pokraj Čapljine, gdje u "pomoć" hercegovačkoj sve češće "priskače" semberska lubenica koja se, kažu, na licu mjesta, što znači na njivi, prodaje čak i ispod deset feninga, međutim, prijevoz do Hercegovine joj podiže cijenu.

Jednima i drugima proizvođačima domaće "škartne" lubenice, a i prekupcima koji je dopremaju iz Semberije, jedna je želja - da kiše brzo stanu i vrate se vrućine. Kako reče Ivan: "Vrijeme lubenicu prodaje."
 
Večernji list

Primjedbe