Zdenka Pavlak: Moja rodna Šipovača mi je inspiracija za radove

Zdenka Pavlak, umirovljena učiteljica iz Ljubuškog, svoje umirovljeničke dane provodi heklanjem, tradicionalnim zanatom koji polako izumire. Rukotvorine je krenula raditi u 60-im godinama svoga života, poslije umirovljenja, a motivi njezinih radova su ponajviše vezani za ljubuški kraj i njegovu prirodu.

“Krajolik, moje rodno mjesto Šipovača, zatim Vojnići, Veljaci i moj Ljubuški te pjesme i glazba su inspiracija za moje radove. U zadnje vrijeme inspirirana sam najviše pjesmama Tina Ujevića i Dobriše Cesarića koje govore o prirodi. Veliki sam ljubitelj prirode pa su tako i moji radovi vezani za nju, pogotovo za cvijeće. Motivi mojih radova su kupine, maslina, šipak, dženderika, divlja ruža i ostalo autohtono bilje Hercegovine”, kaže Zdenka Pavlak.

Radi ogrlice, prstenja, naušnice, odjevne predmete, ukrase za stolove, zidove i podove i slično. Kaže kako nije teško nabaviti materijal za izradu nakita, ali je teško pronaći odgovarajuće boje, pogotovo s nijansama zelene.

Ljubuški – grad ljubavi

Ova iznimno kreativna predstavnica starije ljubuške populacije inspirirana legendom o Ljubuši isheklala je kolekciju nakita “Ljubušino blago 2015.” u njezinu čast. Inače, legenda o Ljubuši kaže da je herceg Stjepan Kosača podigao grad Ljubuški po imenu svoje ljubavi Ljubuše kako bi se s njome mogao lakše sastajati.

“Ljubuški ima dosta suvenira vezanih za tvrđavu, ali našla sam za potrebno da izradim nakit u Ljubušinu čast i da ga predstavim kao suvenir Ljubuškog. Kako i jedna pjesma kaže, gradovi su nastajali zbog ekonomskih i vojnih razloga, a Ljubuški nastade zbog ljubavi. Ljubušu zamišljam kao vitku i lijepu ženu kao i što su naše Ljubušanke, koja je u ono vrijeme bila u mogućnosti imati poseban izbor nakita”, pojašnjava ona.

Uz radove vezane za nastanak Ljubuškog, prirodom i autohtonim biljem Hercegovine, inspiraciju crpi i u likovima Ivane Brlić-Mažuranić pa je tako izradila i kolekciju nakita “Kosjenkino blago”.

‘Moje blago za blago moga mjesta’

Nedavno je imala izložbu na smotri folklora u Vionici te na otvorenom u središtu Ljubuškog. Ističe kako u Ljubuškom ima kulturnih događanja, ali da ih može i treba biti puno više te kako Ljubušanke trebaju biti aktivnije u društvu, a izrada rukotvorina nije eksponirana pa je došla na ideju da to promijeni kroz projekt “Moje blago za blago moga mjesta”.

“Želim da se žene ljubuškog kraja angažiraju i svojim radovima izraze kreativnost. To im dosad nije omogućeno jer nemamo izložbi i festivala ručnih radova. Imam ideju da svako mjesto naše općine kroz projekt “Moje blago za blago moga mjesta” bira svoje najbolje radove koje bi se natjecali za najbolji rad Ljubuškog. Nadam se da će me u tome podržati i sama Općina Ljubuški, a ako ovaj projekt zaživi, mogao bi se proširiti i na županiju, državu i šire”, zaključila je Zdenka Pavlak.
 Milan Bebek / Dnevni list

Objavi komentar

0 Primjedbe