Ilustracija
Rijetko koji putnik u 11.787 vozila koja u prosjeku svakog dana bilježi mjerač Javnog preduzeća Ceste Federacije Bosne i Hercegovine pomisli koliko je sigurna infrastruktura koju koristi.Iz Javnog preduzeća Ceste Federacije naveli su da se na magistralnim cestama u Federaciji BiH nalazi 578 mostova prosječne starosti 45 godina i 60 tunela prosječne starosti 40 godina.
Nekada je znak "Ostrožac" bio dilema: Lepinja s kajmakom sad ili pauza za ručak malo kasnije. No danas je tu upozorenje vozačima na dionici M-17 da uspore prilikom prelaska mosta.
Najmlađi objekti na dionici Konjic - Ivan Sedlo stari su kao i Olimpijske igre u Sarajevu.
Najstariji most na magistralnim putevima nalazi se između Ključa i Sanskog Mosta i još malo će napuniti 100 godina od izgradnje i zadnjeg ulaganja.
– Vijek trajanja mosta je otprilike 100 godina. Svake 33 godine bilo bi potrebno ulaganje u neku vrstu sanacije – kaže za Radio Slobodna Europa Naida Ademović, redovna profesorica Građevinskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu.
Poseban problem predstavljaju ekstremna opterećenja vozila koja prolaze preko mosta, a veći promet stvara više vibracija koje utiču na konstrukciju mosta.
Tijekom 2023. godine 6,4 milijuna vozila je prelazilo dva mosta u koja je zadnji put uloženo 1950. godine prilikom izgradnje.
Jako velika pažnja se treba posvetiti diletacijskim napravama – ističe Ademović.
Kada bi se mostovi trebali pregledati?
Nulti pregled - tehnički pregled prije puštanja u promet
Tekući pregled - tijekom pregleda ceste, jednom mjesečno
Redovni pregled svake ili svake dvije godine
Glavni pregled - maksimalno do šest godina, i prije isteka garantnog roka
Izvanredni pregledi - Poslije poplava, potresa, požara....
Detaljni pregledi - Uz vizualni pregled se rade nedestruktivna ispitivanja, vade se uzorci da se ispita kvaliteta i klasa betona, pravljenje numeričkog modela na osnovu stvarnih podataka
Šutnja odgovornih
Ceste Federacije BiH nisu odgovorile na molbu Slobodne Europe za razgovor o održavanju mostova i tunela na magistralnim cestama, ali su ustupile podatke o starosti, zadnjim ulaganjima i zadnjoj kontroli mostova, bez specifikacije koja vrsta kontrole se uradila.
Federalno ministarstvo prometa i komunikacija nije nikako odgovorilo na višestruke upite.
Samo od cestarina za izgradnju i održavanje cesta i autocesta od 2006. do kolovza 2024. u Bosni i Hercegovini je prikupljeno 7.639.135.382 KM.
Federacija je dobila sigurno više od polovice. Entitetsko ministarstvo prometa i komunikacija nije odgovorilo gdje i kako je potrošen taj novac.
Tekući pregled - tijekom pregleda ceste, jednom mjesečno
Redovni pregled svake ili svake dvije godine
Glavni pregled - maksimalno do šest godina, i prije isteka garantnog roka
Izvanredni pregledi - Poslije poplava, potresa, požara....
Detaljni pregledi - Uz vizualni pregled se rade nedestruktivna ispitivanja, vade se uzorci da se ispita kvaliteta i klasa betona, pravljenje numeričkog modela na osnovu stvarnih podataka
Šutnja odgovornih
Ceste Federacije BiH nisu odgovorile na molbu Slobodne Europe za razgovor o održavanju mostova i tunela na magistralnim cestama, ali su ustupile podatke o starosti, zadnjim ulaganjima i zadnjoj kontroli mostova, bez specifikacije koja vrsta kontrole se uradila.
Federalno ministarstvo prometa i komunikacija nije nikako odgovorilo na višestruke upite.
Samo od cestarina za izgradnju i održavanje cesta i autocesta od 2006. do kolovza 2024. u Bosni i Hercegovini je prikupljeno 7.639.135.382 KM.
Federacija je dobila sigurno više od polovice. Entitetsko ministarstvo prometa i komunikacija nije odgovorilo gdje i kako je potrošen taj novac.
Osjećate li se sigurno dok vozite?
Detaljnu mapu stanja mostova na magistralnim cestama u vašoj regiji možete pogledate OVDJE.
Detaljnu mapu stanja mostova na magistralnim cestama u vašoj regiji možete pogledate OVDJE.
Povezano:
0 Primjedbe