Nove kulture
U parlamentarnu proceduru Vlada Federacije BiH prije nekoliko dana uputila je prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o novčanim podrškama u poljoprivredi i ruralnom razvoju koji donosi niz promjena, od dodatnih kontrola nad realizacijom novčanih podrška, preko ubrzavanja ostvarivanja prava uvođenjem mogućnosti žalbe na prvostupanjsko rješenje pa do jasnog postupanja u postupcima nakon izdavanja zabrana prijavljivanja i, preciznije, definiranja prava na podršku.
Kada je riječ o načinu proizvodnje, bit će omogućeno većem broju ljudi prijavljivati se jer je definirano smanjenje minimalne poticajne površine za zaštićene prostore na 0,1 umjesto dosadašnjih 0,5 hektara, uz obrazloženje da su ulaganja u podizanje plastenika i staklenika daleko veća nego u proizvodnju povrća na otvorenom. Iz istog razloga minimalna poticajna količina za brojlere smanjena je s pet tisuća na tisuću kljunova.
Još jednu promjenu doživjela je i plastenička i staklenička proizvodnja jer je klijentima koji se bave proizvodnjom povrća u zatvorenim prostorima i imaju sukcesivno dvije ili više sjetvi u razdoblju realizacije godišnjeg programa podrške omogućeno podnošenje zahtjeva i ostvarivanje prava na podršku za najviše dvije proizvodnje na istoj katastarskoj čestici.
Podržan je prijedlog koji su podnijeli Sanela Klarić, izaslanica u Domu naroda FBiH, kao i Damir Nikšić, zastupnik u Zastupničkom domu Parlamenta FBiH, da se u osnovnom zakonu detaljnije definira postupanje u situacijama zabrane klijentima koji dobivena sredstva nenamjenski koriste ili su ih dobili na osnovi netočnih podataka. Cilj izmjena je da se ne dopusti ponovno prijavljivanje klijentima koji su prekršili određene odredbe zakona.
Značajna promjena odnosi se na definiciju i status komercijalnog i nekomercijalnog poljoprivrednog gospodarstva. Dosadašnje rješenje bilo je takvo da se status svakog gospodarstva morao izračunavati utvrđivanjem opsega proizvodnje putem broja proizvodnih jedinica za svaku proizvodnju na osnovi koeficijenta u dodatku 1. Izmjene donose promjene u smislu da se pitanje komercijalnosti gospodarstva rješava jednostavnim usklađivanjem minimalnog opsega proizvodnje s minimalnom poticajnom količinom iz dodatka 2.
Predloženim izmjenama uvrštene su nove poljoprivredne kulture na koje je moguće dobiti poticaj pa bi se tako podrška mogla dodjeljivati i za proizvodnju gljiva, dinja i lubenica, što do sada nije bio slučaj.
Uslijed činjenice da u FBiH postoji registrar poljoprivrednih gospodarstava, kao i registar klijenata, briše se odredba zakona koja je definirala da su klijenti morali izvršiti prijavu proizvodnje za koje očekuju podršku u idućoj godini, i to najkasnije do
Pitanje komercijalnosti gospodarstva rješavalo bi se jednostavnim usklađivanjem minimalnog opsega proizvodnje s minimalnom poticajnom količinom iz dodatka 2.
Uvrštene su nove poljoprivredne kulture na koje je moguće dobiti poticaj pa bi se tako podrška mogla dodjeljivati i za proizvodnju gljiva, dinja i lubenica
Ubrzano je rješavanje sporova te je uvedena mogućnost podnošenja žalbi na rješenja o dodjeli podrške ili o odbijaju zahtjeva za podršku, i to Povjerenstvu za žalbe
15. studenoga tekuće godine nadležnom županijskom ministarstvu. Plan prijave proizvode iz ovoga članka do sada se koristio za prikupljanje podataka i informacija o planiranom obujmu i vrsti proizvodnje, a sve u cilju kreiranja politika i mjera podrški. No, u vrijeme donošenje starih zakonskih odredbi registar poljoprivrednih gospodarstva i registar klijenata nije bio u funkciji. Njihovom uspostavom odredba o prijavi izgubila je smisao jer registri daju kvalitetniji i sigurnije informacije i podatke o korisnicima novčanih podrški. Nadalje, plan prijave proizvodnje nema izravan utjecaj na isplatu podrške jer se ona ne vrši na osnovi navedenog plana niti se na osnovi nje utvrđuje obujam proizvodnje, nego se isplata i obujam proizvodnje vrše na osnovi drugih provedbenih akata.
Nadzor
Kada je riječ o nadzoru, propisano je da kontrolu u fazi proizvodnje na terenu potencijalnih klijenata, kao i tijekom prikupljanja i obrade dokumenta, a prije dostavljanja Federalnom ministarstvu poljoprivrede, vrše županijski poljoprivredni inspektori. Novim stavcima uvodi se dodatna kontrola novčanih podrški po modelu poticaja na terenu koju mogu vršiti i službenici Federalnog ministarstva poljoprivrede koje ovlasti federalni ministar, a za potrebu kontrole na terenu mogu se koristiti fotografije s geolokacijom, snimke iz zraka, kao i satelitske snimke.
Ubrzano je rješavanje sporova te je uvedena mogućnost podnošenja žalbi na rješenja o dodjeli podrške ili o odbijaju zahtjeva za podršku, i to Povjerenstvu za žalbe koje osniva federalni ministar. Time se ubrzava postupak rješavanja predmeta jer se umjesto upravnog spora, koji se obično vodi po tri ili više godina, dobiva instrument koji stranci omogućuje ostvarivanje prava u roku od 30 ili 60 dana, a to će znatno rasteretiti sudove.
Večernji list
0 Primjedbe